Spørgsmål til Lær dansk

Omveje; Da smagen fik fri; Indianeren i stamtræet; Vejen; Lykke; Vinterhaven; Kost og logi

Vi har lavet nogle spørgsmål, som du kan bruge til at træne din mundtlige sprogfærdighed. Det er selvfølgelig bedst hvis man er to, men det kan godt lade sig gøre alene.

Ideer til spørgsmål til Omveje:

Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:

Hvordan har du oplevet dit møde med Danmark og danskerne?
Hvilke problemer har du oplevet ved at skulle bosætte dig i Danmark?
Hvorfor valgte du at komme til Danmark?
Stil 3 spørgsmål til klassen om immigration som du gerne vil have besvaret.

Hvordan bedømmer du mennesker: Hvilke ting har betydning for dig når du skal danne dig et indtryk af en person: personlighed, opførsel, sprog, udseende (tøj, hudfarve, osv), social klasse, religiøsitet, hobbier, nationalitet, intelligens?
Kender du Danmark godt? Prøv at finde de steder der nævnes i teksten og diskuter hvorfor du ville kunne lide at bo der eller ej?

Tekstanalyse:
Hvilke af disse tillægsord beskriver personerne:
utilfreds, udlandsdansker, lapset, byboer, venlig, hjælpsom, egoistisk, landsbyboer, moderne, gammeldags, familiemenneske, jyde, udkantsdansker, småborgerlig

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet

A: En omvej, en udlejningsbil, forfængelig, en krave, en gadelygte, en vandpyt, sætte i gear, et efterår, en konvolut, en serviet, en pels, midaldrende, gravid, en brugsanvisning

B: En voksdug, et kort, en frisør, en genvej, hønsekødssuppe, en islagkage, en skovbund, et bryllup, et plejehjem, en gårdsplads, et bryggers, et jordbær, forelsket, en skuffelse

Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:

1. Hvor foregår historien?
2. Hvorfor kører Maria og Maurice i en udlejningsbil i Jylland?
3. Hvordan er Maurice anderledes end almindelige jyske mænd?
4. Beskriv det selskab der fejrer den ældre dame på Korning Kro.
5. Hvordan ville du selv reagere hvis du var Maurice?
6. Hvordan hjælper Lillian Maria?
7. Hvordan opdager Maria at hun er gravid?
8. Hvilke to muligheder har Maria i slutningen af historien?
9. Hvad ville du vælge? Hvorfor?

Symbolik: Har du tænkt over navnenes betydning? Maria, Christa, Janus, Maurice, Lillian, Ernst?
Hvilke ting, lokaliteter og situationer beskriver det danske samfund vi møder i novellen?
Hvad er din holdning til abort?
Kan man have sex før ægteskabet?
Skriv en fortsættelse af historien.

 

Idéer til Da smagen holdt fri:

Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:
Hvordan har du oplevet dit møde med Danmark og danskerne?
Hvilke problemer har du oplevet ved at skulle bosætte dig i Danmark?
Hvorfor valgte du at komme til Danmark?
Stil 3 spørgsmål til klassen om immigration som du gerne vil have besvaret.

Sproglige øvelser: nøgleord
Udfyld listen med verber/udsagnsord
Verber/udsagnsord Substantive/navneord
assimilation
tro
udfordring
kompromis
bidrag
løsning
tilpasning

Hvordan bedømmer du mennesker: Hvilke ting har betydning for dig når du skal danne dig et indtryk af en person: personlighed, opførsel, sprog, udseende (tøj, hudfarve, osv), social klasse, religiøsitet, hobbier, nationalitet, intelligens?

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: Et kontor,en næve,en tegneserie, en reol,en hæk, en adventskrans, en glarmester, et slips, et hagesmæk,en mus, december, et stikkelsbær, sne

B: En fridag, en vikar, en orkan, en vindueskarm, en tændstik, rødvin, en medarbejder, en ekspeditrice, et kalenderlys,en fridag, en avis, hygge, en bølge, en hestehale

Tekstanalyse:
1. Hvordan bliver den gode smag beskrevet i novellen?
2. Hvem bestemmer om smagen må holde fri?
3. Hvornår har den gode smag sidst haft en fridag?
4. Hvad skete der da?
5. Hvad kan man bruge tomme mælkekartoner til?
6. Hvorfor må man gå med en tændt adventskrans i håret?
7. Hvorfor drikker vi rødvin med mandler og rosiner?
8. Hvilken slags musik hører vi?
9. Hvordan ser folks vinduer ud?
10. Hvordan klæder vi os på?
11. Hvordan er vi normalt?

Holder du jul? Hvis ja, skriv lidt om hvordan – hvis nej: skriv om en fest som alle fejrer i din religion.

 

Indianeren i stamtræet

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: Et stamtræ, et postbud, en træstamme, en skov, et næsehorn, en snedrive, et udsalg, en fødselsdag, en vejrudsigt, en unge, en farfar, en nyhed, en provins, revalidering

B: En kørelærer, et efternavn, en (indianer)stamme, et spædbarn, en chimpanse, en snemand, en ballon, en tipskupon, en familie, en lagkage, en morfar, en kuvert, en forsker, et bogstav

1. Hvor kommer forfatterens bedsteforældre fra?
2. Hvordan kommer han på den idé at han nedstammer fra en indianerstamme?
3. Hvor mange tal har de?
4. Ved du hvad der er forskellen på brutto og netto?
5. Forklar hvad Brutto og Netto betyder for forfatteren.
6. Hvad er forfatteren god til?
7. Forestil dig at indianerne oplever en lottoudtrækning, en børnefødselsdag og at lege skjul. Hvad går der galt?
8. Hvordan har forfatteren det i slutningen af historien?

Skriv om hvad du er god til – og hvad dine interesser er.

 

Ideer til spørgsmål til Trisse Gejl: Vejen

Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:
Hvor bor du i Danmark?
Kan du beskrive forskelle mellem hvor du boede før og hvor du bor nu?

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet.
A: En flyttevogn, et hindbær, en bærepose, en arbejdsløs, en kuglegrill, en vejrudsigt, en prop, en tallerken, en cliché
B: En cykel, en kapsel, en sygeplejerske, en jurist, en børnehave, en mursten, makeup, Sankt Hans, ADHD

Tekstanalyse:
Hvilke af disse ord beskriver personerne:
nysgerrig, middelklasse, venlig, ornitolog, frustreret, genert, morsyg, veluddannet, uopdragen, midtvejskrise, jaloux, utilfreds, stereotyp – og prøv derefter at beskrive nogle af de par, der bor på vejen.

Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:
1. Hvor foregår historien?
2. Hvem er fortælleren?
3. Hvilket indtryk har du af de mennesker, der bor på vejen?
4. På hvilken måde skiller fortælleren sig ud fra de andre beboere?
5. Hvilken betydning har det, at de bor tæt på “skoler, idrætsanlæg og grønne områder og fornuftig cykelafstand til byen”?
6. Hvem bruger sådanne ord?
7. Beskriv vejfesten. Hvad taler de om?
8. Hvordan udvikler forholdet sig mellem jeg-fortælleren og naboerne Kasper og Malene?
9. Er det en realistisk beskrivelse af et forstadskvarter vi får beskrevet?
10. Kunne du tænke dig at bo i en forstad? Hvorfor / Hvorfor ikke?
11. Hvorfor tror du jeg-fortællerens mand vil skilles?
12. Hvordan tror du hovedpersonens liv forløber efter skilsmissen?
13. Hvordan se du på skilsmisser?

 

Idéer til spørgsmål til Henning Mortensen: Lykke

Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:
Er du lykkelig? Hvorfor/ hvorfor ikke?
Synes du at danskerne generelt er et lykkeligt folk?
Hvad skal der til for at gøre dig lykkelig?

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: Et ægteskab, et parcelhus, en bregne, strandingsgods, almindelig
B: En kunstner, en lussing, et fritidshjem, et gudbarn, rådden

Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:
Hvem er fortælleren?
Hvordan gør hans kone ham lykkelig?
Hvad synes at være nøglen til ægteparrets lykke?
Hvis nøgleordene i teksten er middelklasse, børneopdragelse, sex og venner, hvor stor betydning har penge så i disse forhold?
Hvilke opløsningstendenser tror du fortælleren tænker på i sidste afsnit af novellen side 5?
Side 3 linje 4 fra neden: ” og vandets plasken og sprudlen afleder opmærksomheden fra trafikstøjen længere borte. Vi kalder springvandet “Akustisk Parfume”. Hvis dette er en skjult kommentar fra forfatterne, hvad vil han så sige med dette?

 

Idéer til spørgsmål til Dorte Nors: Vinterhaven
Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:
Har du teenagebørn?
Ligner de fortælleren på nogen måde?
Kan du huske hvordan du havde det da du selv var teenager?

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: En vinterhave, en skuespiller, en drømmeseng, en briks, en topscorer
B: Substral, et sygesikringsbevis, en bagatel, en potteplante, et føresæde

Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:
Hvem er fortælleren?
Er fortælleren en dreng eller en pige?
Hvordan forandres teenagerens liv lige pludseligt?
På hvilken måde husker han hvad der skete hvornår – hvad fortæller det os om ham?
Hvordan påvirker skilsmissen ham?
Hvorfor flytter han tilbage til sin far?
Hvad sker der i faderens liv?
Beskriv Margit og hendes søn.
Hvorfor ændrer sønnen sin opfattelse af faderen?
Hvem er hovedpersonen i novellen: faderen eller sønnen?
Hvad synes du om fortælleren efter at have læst historien?
Hvad synes du om faderen?
Udehavens sukkulente planter kunne være en indirekte kommentar fra forfatteren – hvad symboliserer de?

 

Idéer til spørgsmål til Anja Otterstrøm: Kost og logi
Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:
Har du prøvet at slå op med en kæreste?

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet
A: Kost og logi, en brevsprække, en besked, hyggelig, en kæreste
B: En morgenkåbe, en årsag, forloren skildpadde, en føntørre, en snorken

Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:

Også denne novelle har en jeg-fortæller. Hvad er fordelene – og måske ulemperne?
Over hvor lang tid strækker denne novelle sig?
Hvordan vil du karakterisere sproget: talesprog eller skriftsprog? Begrund med eksempler fra teksten.
Hvilke interesser har fortælleren som adskiller sig fra ekskærestens?
Hvad fortæller hun veninden Karoline- og hvorfor?
Hvordan forløber fredagen?
Og lørdagen?
Hvorfor tror du hun lægger nøglen under måtten?
Hvorfor sletter hun hans sms’er? Gør hun det – eller har han aldrig sendt dem?
Hvorfor er kiksene væk?
Hvordan vil du forklare at han har spist resterne af den forlorne skildpadde?
Hvem tror du har slået op?

Ved fortsat at bruge webstedet, accepterer du brugen af cookies. mere information

Cookieindstillingerne på denne hjemmeside er indstillet til "tillad cookies" for at give dig den bedste oplevelse muligt. Hvis du fortsætter med at bruge denne hjemmeside uden at ændre dine cookie-indstillinger, eller klikker på "Accepter" nedenfor, så giver du samtykke til dette.

Close