Beskrivelse
Forlaget skriver
Materiale FONOLOGIK bygger på den nyeste viden om dysleksi.
Materialet tager udgangspunkt i den multisensoriske metode: “Se, høre, gøre og røre”, hvilket supplerer de almindelige læringskanaler og støtter indlæringen.
Herudover inddrages de kritiske forudsætninger for læsning og stavning, som nyere forskning anbefaler, nemlig bogstavkendskab, sproglyde samt direkte undervisning i skriftens lydprincip.
Materialet bygger på principperne: Systematisering af sproglyde, overindlæring samt undervisning i tapping-teknikken. Det særlige ved materialet FONOLOGIK, at eleverne lærer at systematisere bogstavlydene, og at de lærer at læse og stave med hænderne – tapping-teknikken. Denne teknik gør læsningen/stavningen mere overskuelig, idet den hjælper eleverne med at fastholde sproglydene i arbejdshukommelsen.
Den grundige fonologiske træning gør, at eleverne lærer det danske sprogs lyde – både standardlyde og betingede udtaler – og tapping-teknikken gør, at eleverne kan sætte lydene sammen til en meningsfuld helhed.
Materialet er afprøvet i ordblindeundervisningen på VUC, hvor kursisterne på ganske kort tid har oplevet stor progression. Herudover oplever forfatterne i deres daglige undervisning, at materialet også har en stor effekt på børn og unges afkodningsfærdigheder.