Henrik Pontoppidan: Ørneflugt 978-87-87764-70-4 Pontoppidans svar på H.C.Andersens Den grimme ælling: er det arv eller miljø der styrer dit liv?

DKK 25.00

elegant-icons_360 Ørneflugt

Idéer til spørgsmål til Henrik Pontoppidan: Ørneflugt.

Indledende spørgsmål: diskuter og begrund dine synspunkter Arbejd gerne sammen to og to – diskuter derefter med hele klassen:

Denne historie er valgt fordi forfatteren lægger op til at prægning er vigtigere end gener – modsat H.C.Andersen, som mente at det ikke gjorde noget at man var født i en andegård hvis man havde ligget i et svaneæg (en beskrivelse af hans eget liv). Formodentlig kan man aldrig helt afgøre hvad der er vigtigst, selvom videnskaben har forsket meget i adskilte tvillinger og prægning. Kender du eksempler på at arv eller prægning er vigtigst?

Arbejd sammen to og to. Forklar din makker hvad ordene betyder uden at nævne selve ordet:

A: en and, en præst, en fjer, beruset, gumpetung

B: en ørn, tam, vralte, kongelig, trind

Arbejd sammen to og to og besvar følgende spørgsmål til teksten:

  1. Hvordan vil du karakterisere en ørn?
  2. Hvorfor tror du at vingerne er stækkede på ørnen Klavs? Ville man have gjort det i dag?
  3. Giv en karakteristik af ørnen.
  4. Beskriv ørnens flugt – hvad synes den om og hvad skræmmer den?
  5. På hvilken måde adskiller ørnen sig fra de andre dyr der nævnes i novellen: krager, ænder, høns, får og svin
  6. Hvad mener du om navnet Klavs til en kongeørn?
  7. Hvorfor bliver den skudt?
Name Range Discount
Rabat for klassesæt 30 - 100 20 %
Varekategori: